Opotřebený podvozek vyjde řidiče draho. Nejlepší prevencí je kontrola

opotřebený podvozek

Není na něj vidět, ale může způsobit velké problémy. Neobvyklý hluk při jízdě přes nerovnosti, vibrace nebo chvění volantu může mít za následek opotřebený podvozek bez pravidené kontroly.

Opotřebený podvozek napoví postupně se zhoršující problémy při řízení. Podvozek je jednou z nejdůležitějších součástí vozidla, která zahrnuje přední a zadní nápravu, kola, pružiny, tlumiče i brzdovou soustavu. Protože je podvozek v neustálém kontaktu s vozovkou, je pro bezpečnou a plynulou jízdu nezbytné, aby fungoval správně. Stejně jako další součásti automobilu má ale omezenou životnost, a proto vyžaduje pravidelnou péči.

Na kontroly podvozku svých vozidel by neměli zapomínat především řidiči starších a ojetých vozů. Prevence je ale doporučovaná všem. „U starších aut by se měl stav podvozku kontrolovat po každých deseti tisících najetých kilometrech, u nových alespoň jedenkrát za dva roky. Správné provedení diagnostiky jednotlivých komponentů zaručují specializované servisy. Kontrola může včas odhalit závažný problém a předejít opravám za několik tisíc korun,“ vysvětluje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car.

Opotřebený podvozek: Kontrola za pár stovek

Kontrola podvozku zahrnuje vizuální prohlídku čepů, manžet, uložení, brzd, tlumičů a výuku. Řidiči za úkon zaplatí částku v řádu stokorun. Pokud pravidelné kontroly zanedbají, mohou se při jízdě začít objevovat první potíže, které se projevují pomalu a pozvolna. Špatný podvozek na sebe může upozornit například chvěním volantu při vyšší rychlosti, což značí nevyváženost kol, nebo uhýbáním vozidla do strany, za kterým stojí špatná geometrie.

Varovným signálem je také houpání vozu při jízdě na nerovném povrchu. Pokud jsou obtíže s ovladatelností vozu velké, může být narušený nejen komfort pasažérů, ale také bezpečnost okolních vozidel. „Řidiči, kteří na silnici netráví každý den, si prvotních projevů při jízdě mnohdy nevšimnou. A na opotřebený podvozek je upozorní až hlasité klepání a hučení, s kterým vyděšeně zamíří do servisu,“ popisuje Marek Zukal.

Špatná geometrie i rez

Podvozek je při jízdě vystaven velké námaze a zatížení. Již zmíněné klepání a hučení, které nelze přeslechnout, mívá příčinu v ložiskách kol nebo opotřebovaných kulových čepech. Za zvuky mnohdy stojí koroze kovových dílů. Rez napadá vozy zejména v zimě, kdy jsou silnice vlhké a nasolené. I proto je vhodné nechat auto po zimě překontrolovat specialisty, kteří zjistí přesný zdroj problému.

„Nejvíce trpí podvozky na rozbitých silnicích nebo při agresivní jízdě přes nerovnosti. Kromě pravidelných prohlídek v servisu je tedy dobrou prevencí investice do kvalitních součástek a používání ochranných nátěrů a sprejů, které podvozek chrání,“ uvádí Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop car.

Zdroj: Quick Stop car