Test BYD Seal 6 DM-i Touring: Konkurent octavie ujede až 1305 km bez tankování
Test BYD Seal 6 DM-i Touring. Od vstupu čínské značky BYD na český trh možná mnozí čekali hlavně strašně levná malá auta. Import místo toho uvádí spíš výkladní skříně technologií, které zvládá lépe než tradiční automobilky. Ukázkou může být plug-in hybridní konkurent vozů jako Škoda Octavia Combi nebo Superb Combi, který dokáže ujet na jedno nabití a jedno natankování víc než 1300 kilometrů. Ale nestojí úplně málo.
Čínské automobilky většinou označují své modely kombinací písmen a čísel, takže jejich nabídka se jen hemží modely jako B10, A5, 08 apod. jednou z mála výjimek je značka BYD, která se shlédla v mořském světě a podle toho dává svým autům jména. Ale jestli je u ostatních pojmenovávání až moc jednoduché, tak tady také není snadné se v modelech vyznat, i když mají jména.
Aktuálně jsou v nabídce českého zastoupení dva elektromobily, označené jako Seal a Sealion 7, a tři hybridy se jmény Seal 5 DM-i, Seal U DM-i a Seal 6 DM-i Touring. Sealion 7 a Seal U DM-i jsou SUV, Seal 5 DM-i je sedan a testovaný Seal 6 DM-i Touring je kombík. U toho jediného je na první přečtení jasné, o jakou karoserii jde. Brzy je doplní ještě městský elektromobil Dolphin Surf a kompaktní SUV BYD ATTO 2 DM-i. A teď mi to zpaměti zopakujte. 😊
Testovaný kombík má na délku 485 centimetrů, což je jen o pět centimetrů méně, než má Škoda Superb Combi. Octavia měří 470 centimetrů. Rozvor náprav u BYD je 279 centimetrů, Superb má zase o pět centimetrů víc, 284 cm.
Pro české zákazníky bude ale důležité také srovnání velikostí zavazadlového prostoru. Ten je u BYD 500 litrů po hranu zadních sedadel, 675 litrů po strop. Octavia Combi nabídne 560 litrů, Superb Combi dokonce 690 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel lze dát do BYD 1535 litrů věcí, díky průvlaku i pár delších. Nechybí zde 12V zásuvka, háčky na zavazadla a páčky pro rychlé sklopení zadních sedadel, čímž vzniká mírně šikmá plocha, ale bez schodu. Polohovací podlaha má ještě jednu nižší polohu, ale rozdíl je pár centimetrů, rozhodně nejde pod podlahu nic zásadního schovat. Rezervní kolo pod podlahou nenajdete a nejde si za něj ani připlatit, ale naopak už v základu jsou páté dveře elektricky ovládané.
Test BYD Seal 6 DM-i Touring: Design jako oceán
Design má připomínat oceán se spoustou zaoblených linií, design přední masky má být přímo inspirován vlnami. V záplavě nových aut mi ale design nepřijde moc originální, třeba ve světlech vidím vozy Volkswagen a nebýt uprostřed kapoty velké logo BYD, asi bych měl problém na první pohled určit, o vozidlo které značky jde. Auto se mi mnohem víc hlavně zboku, kdy působí celkem sportovně, ale v klasických tvarech kombi. Efektní je směrem dozadu se svažující střecha, která jde opticky až do ztracena díky černě lakovanému D-sloupku. Poměrově skvěle vzhledem k celkové boční hmotě karoserie jsou zvolena také kola.

Palubní desce dominuje v nejvyšší výbavě tenký 15,6palcový plovoucí centrální displej, ve dvou nižších stupních z celkem tří má displej úhlopříčku 12,9 palce. V našem autě byl samozřejmě ten větší, který má pěknou grafiku, rychlé reakce, jen vzhledem ke své velikosti možné moc malé ikony. Nejde jen o digitální tlačítka hlavní volby ve spodní části, ale i všechna další v různých menu. A v obrazovce je asi hlavní kámen úraz jinak velmi povedeného auta.
Používání obrazovky se totiž nevyhnete, protože je v ní schováno vše včetně ovládání velké části klimatizace nebo dokonce ovládání světel. Na správnou volbu tlačítka se tak za jízdy musíte trochu víc soustředit, což se zase okamžitě nelíbí systému sledování pozornosti řidiče, který je nastavený velmi nekompromisně. Vypnout ho jde stejně jako čtení dopravních značek, až po více kliknutích v menu stažením obrazovky dolů. Ale tři nejčastěji vypínané systému si sice můžete navolit na hlavní staženou obrazovku, ale zatímco čtení dopravních značek z ní vypnete na jeden klik, tak asistent jízdy v pruzích, který vám umí na podzimních a zimních cestách se zbytku sněhu nebo listí občas nečekaně dost trhnout volantem, musíte po vypínacím kliku ještě potvrdit na vyskakovací obrazovce. A sledování únavy řidiče je třeba po úvodním kliku zase potvrdit v dalším podmenu. S čím jsem se ale setkal poprvé v oblasti asistenčních systémů, bylo upozornění, když se některý pasažér nepřipoutal. Místo obvyklého pípání ho na to upozornila paní s hlasem z navigace. Česky!

Volič převodovky je na sloupku řízení, startovací tlačítko je ale mezi sedadly, společně s voličem jízdních režimů, přepínáním mezi elektrickým a hybridním režimem, tlačítkem výstražných světel nebo ovladačem hlasitosti audia. Poměrně mohutná a široká středová konzola skrývá objemnou schránku pod loketní opěrkou, místo na dva nápoje a odložení dvou telefonů, přičemž jeden lze indukčně nabíjet a chladit. Vpředu jsou pak dva USB-C vstupy, z nichž jeden má výkon 60 W, druhý 18 W, vzadu jsou dva 18wattové. Sedadla jsou prostorná, na těch zadních je dost místo pro kolena i nad hlavou.
Rozhodně netrpím nějakým přehnaným obdivem k čemukoli čínskému, čínským automobilkám je ale nutné přiznat, že se učí strašně rychle a v lecčems tradiční automobilky dohnaly nebo dokonce předehnaly. Uvědomme si, že společnost BYD vznikla teprve v roce 1995 původně jako výrobce baterií třeba do telefonů Nokia. Výrobě aut se věnuje teprve od roku 2003, ale dnes atakuje pozici největší automobilky světa. Aby to dokázala, na to jí pouze čínský trh nestačí, a aby uspěla jinde, musí nabídnout přinejmenším konkurenceschopnou techniku.

Zatímco klasické spalovací motory se Číňanům zatím moc nedaří, tak v elektromobilech a plug-in hybridech ne že by snad přepsali dějiny, ale dokázali udělat velký technologický skok. Ukázkou je námi testovaný plug-in hybrid, který výrobce sebevědomě označuje jako „super hybrid“. Písmena DM v názvu jsou zkratkou pro Dual Mode, tedy elektrický a hybridní pohon.
Pohon tvoří dva elektromotory s integrovanou řídicí jednotkou, baterie Blade Battery a benzínový motor Xiaoyun o objemu 1,5 litru s průlomovou tepelnou účinností 43 %. Naladěn jen buď na maximální výkon 135 nebo 156 kW. Pohon může fungovat buď jako elektromobil – to pokud je dostatečně nabitá baterie, která může mít podle výbavy kapacitu buď 10 nebo 19 kWh – nebo jako hybrid. Pokud nabití baterie klesne na 25%, systém automaticky přepne z elektrického do hybridního režimu, pokud to neudělá sám řidič dříve.
Primárně je systém nastaven jako sériový hybrid, kdy jsou kola poháněna výhradně elektromotorem napájeným z baterie, kam přes měnič dodává energii spalovací motor. V momentech, kdy je zapotřebí další výkon, například během předjíždění nebo ve vyšších dálničních rychlostech, umí systém zapojit benzínový motor přímo, takže ke kolům jde výkon jak z baterie, tak ze spalovacího agregátu. Na plné nabití a plnou nádrž benzínu slibuje výrobce dojezd až 1305 km.

A test ukázal, že to nejsou vůbec přehnané ambice. Tolik kilometrů jsem sice kvůli nedostatku času a nadbytku jiné práce neujel, ale auto po převzetí ukazovalo se skoro plně nabitou baterii a plnou nádrží dojezd 1285 kilometrů. Nechal jsem auto, ať si fungování pohonné jednotky šéfuje samo a výsledkem byla spotřeba kolem 5 l/100 kilometrů, což není vůbec vzdálené od deklarované hodnoty 4,8 l/100 km.
Auto má papírově síly dost, hodnota zrychlení na stovku je 8,5 sekundy u výkonnější varianty, ale subjektivně se autu moc do zrychlení nechce, hlavní zpoždění je u prvního impulsu po sešlápnutí plynu. Může za to naladění převodovky a také přece jen váha vozu na hranici 1,8 tuny. Auto se tak spíš hodí na dlouhé cesty, kdy spolu s dlouhým dojezdem ocení posádka i velmi dobré odhlučnění motoru a komfortní nastavení podvozku.
Z nejrychlejších není nabíjení, které je střídavým proudem v základu 3,3 kW, s výkonnějším motorem pak 6,6 kW. Stejnosměrným proudem je to pak 26 kW. Ale jako chybu bych to neviděl, protože zastávám názor, že s plug-in hybridem nedává smysl dělat zastávky na nabíjení na delších cestách, ale je ideální na domácí noční nabíjení pro krátké denní dojíždění. Na dlouhých cestách nemá smysl nabíjet, zvlášť když hybridní ústrojí funguje tak úsporně jako v BYD Seal 6.

Nic ale není zadarmo, a jak jsem konstatoval v úvodu, nečekejte od Číňanů dramaticky levná auta. Plug-in hybridní kombi BYD SEAL 6 DM-i Touring je na českém trhu nabízeno ve třech výbavových stupních, které již v základu zahrnují velmi bohatou výbavu. Boost startuje na ceně 943 000 Kč, varianta Comfort Lite je k dispozici za 1 084 000 Kč a vrcholná verze Comfort vychází na 1 109 000 Kč. Nejnižší výbava je spojena se slabším motorem, dvě vyšší s tím silnějším. Mezi nimi je pak rozdíl v podstatě jen ve velikosti centrálního displeje, kdy prostřední výbava má displej 12,8 palce, ta nejvyšší 15,6. Speciální lak karoserie na přání je za příplatek 28 000 Kč, který je stejný pro všechny výbavy.
Martin Šidlák










Technické údaje: BYD Seal 6 DM-i Touring
Cena od: 916 529 Kč bez DPH
Plug-in hybridní pohon
Maximální výkon soustavy: 156 kW
Max. točivý moment spalovacího motoru / elektromotoru: 122 / 300 Nm
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,5 s
Kombinovaná spotřeba: 5,0 l/100 km
Emise CO2: 38 g/km
Délka/šířka/výška: 4840 / 1875 / 1505 mm
Rozvor: 2790 mm
Zavazadlový prostor: 500 l