Dacia otevřela objednávky na svůj nový model Dacia Spring. Nejlevnější elektromobil na trhu v Česku startuje na ceně 449 900 Kč. Budou ale Češi chtít elektrické auto, které slibuje dojezd 230 kilometrů a zrychlení z nuly na sto za 19,1 sekund?

Dacia se nepochybně zapsala do novodobé automobilové historie. Duster obrátil vzhůru nohama segment SUV a levné, elektronikou nepřeplněné auto si našlo místo v mnoha nejen evropských, ale i českých domácnostech, dokonce i firmách nebo u různých policejních složek. Nové Sandero, které bylo nedávno představeno, je již několik let jedničkou v prodejích fyzickým osobám v Evropě.

Teď ale chce Dacia psát novou, elektrickou kapitolu a otevřela objednávkový systém pro nový model. Dacia Spring se s cenou od 449 900 Kč stává nejlevnějším evropským elektromobilem a chce opět přepsat historii. Otázkou ale je, nakolik tahle mise bude úspěšná. Na cenově dostupný elektromobil určitě řada lidí čeká, ale netroufáme si odhadnout, nakolik budou ochotných smířit se s několika technickými nebo spíše výkonostními omezeními, které si stlačení ceny vyžádalo.

Například hodnota zrychlení 5,8 s vypadá skvěle, než člověk zjistí, že v technických datech se tato hodnota vztahuje netypicky ke zrychlení z nula na 50 km/h. Úvodní odpich tak Dacia Sandero nebude mít špatný, ovšem tradiční hodnota zrychlení z nula na 100 km/h, která je 19,1 s, už naznačuje, že rychlík tohle auto asi nebude.

Dalším otazníkem je dojezd, který je udávaný na 230 km v režimu WLTP a až 305 km v městském provozu. To je dnes už trochu podprůměrná hodnota. Statisticky sice většina jízd proběhne denně pod 50 km, ale vůz Dacia bývá většinou tím jediným autem v rodině, a ta občas potřebuje vyjet i na delší cestu.

Dacii fandíme a uvidíme, jak bude její projekt dostupného elektromobilu úspěšný. Prozatím přidáváme pár fakt z tiskové zprávy.

auta, audi
ČTĚTE TAKÉ:  Sbohem osmiválce. Audi bude vyrábět už jen elektromobily

Spring má vnější rozměry pětidveřového městského vozidla nižší střední třídy (3,73 m délky, 1,58 m šířky bez zpětných zrcátek a 1,51 m výšky bez nákladu, včetně střešních lišt) a nabízí čtyři opravdová sedadla pro dospělé. Světlá výška je 150 mm.

Objem zavazadlového prostoru je 270 dm3 podle VDA / 290 litrů. Z důvodu větší modularity jsou zadní sedadla sklopná. Objem se tak dostane na 620 litrů (maximální kapacita až do výšky sedadel).

100 % elektrická pohonná jednotka s výkonem 33 kW (ekvivalent 44 koní) je spojena s trakčním akumulátorem o kapacitě 27,4 kWh. Dojezd může být za všech okolností zvýšen o přibližně 9 % pouhým stisknutím tlačítka ECO na centrálním ovládacím panelu. Tento režim omezuje výkon na 23 kW (místo 33 kW) a maximální rychlost na 100 km/h.

Nová Dacia Spring bude nabízena ve 3 verzích:

•         Verze pro širokou veřejnost s možností předobjednání od 19. dubna 2021, s prvními dodávkami na podzim 2021

•         Verze Business, pro společnosti pro sdílení automobilů, půjčovny a podnikové flotily, bude v České republice k dispozici na přelomu roku.

•         100 % užitkové provedení, zvané Cargo, bez zadních sedadel, prodávané od začátku roku 2022 pro dodávky zboží v centrech velkých měst.