Ojetá auta začala zlevňovat. Roste ale počet nekvalitních ojetin

auta, ojetá, Carvago

Po dvou letech zdražování a i přes rekordní inflaci přestala ojetá auta zdražovat. Některé modely dokonce zlevňují. Z pravidelné kvartální analýzy Carvago.com vyplývá, že se vyrovnává poměr nabídky a poptávky na trhu, ale také přibývá méně kvalitních ojetin.

Vliv na ojetá auta a jejich cenu v Česku má i situace na německém trhu. Zde mediánová cena aut do stáří pěti let poklesla v porovnání s prvním čtvrtletím o 9,5 procenta. I na tomto trhu však platí, že vybrané modely si svou cenu drží či stále mírně zvyšují.

Podíl vozidel se vznětovým motorem stejně jako mediánový nájezd v porovnání s prvním čtvrtletí vzrostl. Podíl vozidel s automatickou převodovkou naopak klesá. „Podíl naftových vozů poslední rok pomalu, ale kontinuálně klesal. Podíl aut s automatem naopak dlouhodobě rostl, což odpovídalo preferencím zákazníků. Za touto změnou může být příliv méně atraktivních a hůře vybavených aut na trh,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.com.

„Každý den analyzujeme více než 5 milionů inzerátů ojetin na evropském trhu. Díky tomu jsme schopni monitorovat trh a přinést pohled na jeho vývoj v českém i evropském kontextu,“ uvádí Jakub Šulta a dodává: „Pokles cen v Německu významně zatraktivňuje dovoz z této země, který je dlouhodobě zdrojem zhruba 75 % dovezených ojetin na naše území. Spotřebitel by ale neměl podceňovat technickou ani administrativní kontrolu vozidla, která by měla být provedena odborníkem.“

auto, šedé, Volkswagen, ID. AERO
Čtete také

Volkswagen přiveze do Česka ID. AERO. Ukáže ho na e-Salonu

Koncepční vůz ID. AERO bude hlavním lákadlem stánku Volkswagen na veletrhu čisté mobility e-SALON v pražských Letňanech. Budoucí sériově vyráběnou limuzínu…

Ojetá auta: Nastupující trend?

Změna v dva roky trvajícím a téměř kontinuálním zdražování ojetých vozidel nebyla ještě na konci měsíce dubna patrná, naplno se projevila až v polovině druhého čtvrtletí. Jedná se o nastupující trend. Může tedy spotřebitel očekávat, že již nebude svědkem paradoxních situací, kdy je stejný model ojetého ročního vozu dražší, než udává jeho výrobce v případě auta úplně nového?

„Odhaduji, že se jedná o krátkodobý úkaz, který bude otázkou týdnů, maximálně měsíců. Inflaci se do konce roku významně zkrotit nepodaří a problémy ve výrobě nových vozů přetrvávají. Proto spíše než návrat k tržním zvyklostem předpokládáme během podzimu 2022 opětovné pokračování trendu posledních dvou let,“ říká Šulta.

Zdroj: Carvago