Alternativní pohony se kupují spíš na leasing než za hotové

nabíjecí stanice, ČEZ, elektromobil

Alternativní pohony se na operativní leasing kupují desetkrát častěji než za hotové. Podíl elektromobilů ve vozových parcích financovaných členy České leasingové a finanční asociace je 6x vyšší než podíl elektromobilů na všech vozidlech registrovaných v ČR. 

Vloni bylo prodáno v ČR podle dat Svazu dovozců automobilů (SDA) celkem 4026 nových elektromobilů (osobní i užitkové). Z toho 1104 (27,4 %) financovaly členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA). K poslednímu prosincovému dni 2022 evidovaly členské společnosti ČLFA ve svých portfoliích celkem 2147 automobilů na elektrický pohon.

Z pohledu statistik Evropské unie Česko výrazně zaostává. Doslova kritická je situace v oblasti spotřebitelského financování. Členské společnosti aktuálně financují pouze 147 elektromobilů provozovaných domácnostmi.

„Obnova vozového parku vozidly s alternativními ekologickými pohony v České republice skutečně drhne. Situace se nezmění, dokud se do podpory této strategické změny výrazněji nevloží stát. Letošní rok bude při přípravě a vyhlašování výzev z Národního plánu obnovy a dalších podpůrných programů v podpoře elektromobility rozhodující. Statistiky ukazují, že zapojení různých forem financování nabízených členy ČLFA do plánované státní podpory může být nejrychlejší cestou, jak výrazně posunout ekologizaci dopravy v Česku,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.

Podle údajů Evropského střediska pro sledování alternativních paliv (EAFO) bylo v ČR registrováno ke konci minulého roku celkem 14 798 osobních a užitkových vozů na elektropohon. V celé EU to bylo 3,4 milionu elektromobilů. V přepočtu na 100 tisíc obyvatel připadá v ČR pouze 141 elektromobilů, v rámci celé EU to je 760 elektromobilů. V sousedním Německu dokonce 1333 elektromobilů. Česko v těchto statistikách výrazně předběhlo i Maďarsko s 357 elektromobily na 100 tisíc obyvatel.

„Ještě horší dynamiku změny ve využívání elektromobilů vidíme u domácností. Právě zde palčivě chybí motivace ke změně. Pro spotřebitele není ze strany státu poskytována a ani zvažována žádná podpora. I to ve výsledku brzdí potřebný rozvoj infrastruktury pro elektromobilitu,“ doplnila Jana Hanušová.

Inspirace z Polska

Na rozdíl od jiných státu chybí v České republice komplexní strategie a konkrétní podpora rozvoje elektromobilů – a to jak u firem, tak i domácností. Například v Polsku byl spuštěn za účelem popularizace elektromobilů program „Můj elektrikář“. V rámci tohoto programu jsou poskytovány dotace na nákup elektrických automobilů. Do distribuce podpory jsou významně zapojeny i společnosti, které poskytují financování ekologických vozidel.

Výše státní finanční podpory se v Polsku liší v závislosti na typu vozidla, průměrném ročním počtu najetých kilometrů a také na tom, kdo je příjemcem programu. Například výše podpory pro fyzické osoby je až 18 750 PLN (cca 95 000 Kč), pro početnější rodinu dokonce 27 000 PLN (137 000 Kč). V rámci program Můj elektrikář mohou o podporu žádat vedle občanů i firmy. Jako klíčový prvek se v praxi ukazuje kombinace státní podpory s využitím možnosti financování prostřednictvím úvěrů
a leasingu.

Zdroj: ČLFA