První jízda / Test Fiat 600e: Větší „pětistovka“ nebo dvojče Avengeru?

Test Fiat 600e

První jízda / Test Fiat 600e. Elektromobil s cenovkou pod 800 tisíc korun – byť těsně – s italským designem, pěti místy a dojezdem 400 kilometrů. To je nový malý crossover Fiat 600e, s kterým jsme se poprvé svezli na českých silnicích.

Fiat 500 je bezesporu nejúspěšnějším modelem této značky, jehož prodeje se držely, i když se značce jako takové zrovna moc nedařilo. Na její design, jméno i pověst se Fiat už dříve pokoušel navázat různými dalšími karosářskými verzemi. Další evoluce slavného auta je nový crossover segmentu B s elektrickým motorem pod kapotou.

Na první pohled je to taková větší „pětistovka“, což má samozřejmě svoje plusy i minusy. Zakulacený design s koketními předními světlomety je stále roztomilý, byť autu celkově Italové přidali robustnosti. Člověk má pocit něčeho důvěrně známého, a to může být mnoha zákazníkům sympatické. Na druhou stranu je to už x-tá variace na jeden letitý model, a trochu víc invence by neškodilo. Možná, aby se zdůraznilo, že nejde jen o větší pětistovku, rozmístil výrobce všude možně po autě logo 600.

Test Fiat 600e: Interiér pro 5 cestujících

Ale abychom byli korektní – čistě z historického hlediska má větší tradici právě model 600 než 500. Původní model se totiž vyráběl od roku 1955, tedy o dva roky dřív než Fiat 500. Později byl nahrazen modelem 850 a ještě později modelem -, což italsky znamená „šest set“. Dnes jde o vůbec první model značky Fiat, který byl vyvinutý po jejím začlenění do koncernu Stellantis. Má tedy technicky mnoho společného s dalšími vozy jako třeba Peugeot 208 nebo Jeep Avenger. S druhým jmenovaným se dokonce vyrábí na stejné výrobní lince v Polsku. Takže je jasné, že auto nemusí mít do budoucna jen elektrický pohon, konkrétně půjde o benzínový hybrid.

Interiér slibuje v autě o délce 4,17 metru prostor pro pět cestujících. V tomto směru záleží samozřejmě na úhlu pohledu. Prostor na zadních sedadlech není nijak oslnivý, ale ve srovnání s pětistovkou budete určitě nadšeni. Ani zavazadlový prostor o velikosti 360 litrů není špatný, je to o pět litrů víc než v Jeepu Avenger. Hybridní verze bude mít 385 litrů. Ale chybí odkládací prostor na nabíjecí kabely, takže ty nějaké litry uberou, pokud nechcete riskovat jízdu bez nich. Ve vyšší výbavě La Prima dostanete aspoň nastavitelné dno zavazadlového prostoru. Opěradla zadních sedadel jsou standardně dělená v poměru 60/40.

Podobnost čistě náhodná

Palubní deska v mnohém připomíná právě zmíněný Avenger. Volant je sice jen dvouramenný proti tříramennému v Jeepu, kaplička přístrojů vypadá jinak, ale naopak centrální část palubní desky a středový tunel jsou velmi podobné, počínaje samostatně stojící obrazovkou infotainmentu, přes skupinu čtyř tlačítek přímé volby, samostatný panel klimatizace, volič převodovky v podobě čtyř tlačítek nebo odkládací schránky se skládacím krytem ve stylu IPadů.

Pohon je pak úplně stejný, jako v Avengeru nebo jiných vozech koncernu Stellantis. Elektromotor má maximální výkon 115 kW, což pro primárně městské auto naprosto v pohodě stačí. Baterie má celkovou kapacitu 54 kWh, z čehož využitelných je 51. Papírově to má stačit na dojezd 400 kilometrů, čistě po městě dokonce 600 km. To by bylo reálné při deklarované spotřeba 15,1-15,2 kWh/100 km, realita bude ale trochu vyšší, zvláště když vyjedete mimo město. Systém neumí před nabíjením předehřát baterii, ale i tak slibuje při maximální nabíjecím výkonu 100 kW nabití baterie na 80 % za méně než půl hodiny.

Vstupenka do světa elektromobility

Fiat 600e je celkem fajnovou volbou jako vstupenka do světa elektromobility. Při městském popojíždění s možností domácího nabíjení nebudete mít problém s dojezdem. Vůz je při jízdě tichý a plynule zrychluje. Není třeba se trápit nějakým nastavováním rekuperace, auto má jen tři jízdní režimy – Eco, Normal a Sport. Měkké odpružení také odvede dobrou službu na městských nerovnostech, lehce nastavené řízení se v úzkých ulicích bude také hodit. Při rychlejší jízdě ale auto v zatáčkách trochu plave, ovšem většina zákazníků se na limit dostane jen těžko.

Ceník Fiat 600e je jednoduchý, má jen dva stupně výbavy, Red a La Prima. Ten první je v akci za 799 900 Kč, druhý za 909 900 Kč. Navíc nabídne bezdotykové elektrické otevírání zavazadlového prostoru, navigaci, sedadla čalouněná světlou kůží, elektricky ovládané sedadlo řidiče s masážní funkcí, adaptivní tempomat, autonomní řízení 2. úrovně, 360° parkovací senzory včetně zadní kamery a 18“ kola z lehkých slitin.

Později během letošního roku dorazí do Česka i zmíněná hybridní verze. Tříválec 1.2 o výkonu 100 koní bude doplněn elektromotorem o výkonu 29 koní. Existovat bude i verze se silnějším benzínovým motorem o výkonu 136 koní. Základní cena hybridu bude 549 900 Kč.

Martin Šidlák