Neředěná radost – 625 koní pod kapotou BWM M5 Competition

BMW M5 Competition

Vysokovýkonné sedany od BMW se vracejí na scénu v ještě ostřejší podobě. V BMW M5 Competition si zákazník pořídí osmiválec o výkonu 625 koní.

Stejně jako ostatní modely řady BMW 5, také nová BMW M5 a BMW M5 Competition se vyznačují modernizovanou BMW maskou chladiče ve tvaru ledvinek. Dravěji tvarované jsou rovněž LED přední světlomety a LED zadní světla, zatímco přední nárazník s velkými nasávacími otvory a zadní nárazník jsou tvarovány ještě dramatičtěji. Uvnitř vozu okamžitě zaujme velký dotykový kontrolní displej. Jednoduchý způsob individuálního nastavení a volby různých jízdních režimů pomocí dvou tlačítek ve středové konzole byl převzat z BMW M8.

elektromobil, nabíjení, Volkswagen ID.3
Čtete také

Elektromobily budou výhodnější od roku 2026, myslí si šéf Arvalu

Elektromobily jsou dnes v průměru o čtvrtinu dražší než vozy se spalovacím motorem, ale mají o třetinu nižší náklady na provoz, tvrdí v rozhovoru Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval.

4,4litrový motor V8 s technologií BMW M TwinPower Turbo, pracující pod kapotou BMW M5, generuje výkon 441 kW/600 k, zatímco v případě BMW M5 Competition tato vysokootáčková pohonná jednotka produkuje 460 kW/625 k. Schopnost nabídnout každodenní využitelnost na jedné straně a radost z jízdy spojenou s výjimečnými schopnostmi na závodním okruhu na straně druhé je zásluhou systému pohonu všech kol M xDrive propojeného s Aktivním M diferenciálem. Kromě variabilního režimu pohonu všech kol (4WD) s upřednostňováním zadní nápravy lze jízdní vlastnosti vozu měnit dalšími způsoby, například režimem 2WD. Toto nastavení přináší pouze pohon zadních kol s vypnutým stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control), což je kombinace, jež zkušeným řidičům poskytuje ničím neředěnou radost z jízdy.

Závodní charakter

Uvedení nového konceptu ovládání a většího kontrolního displeje s úhlopříčkou 12,3 palce znamená, že kabina nového BMW M5 a BMW M5 Competition je více než kdykoli předtím zaměřena na řidiče. Díky tomu lze ještě snadněji sledovat mnoho funkcí spojených s jízdní dynamikou a pohonem všech kol BMW M xDrive. Dvě nová tlačítka na středové konzole – stejná jako v BMW M8 – nabízejí rychlejší přístup k nastavení vozu a různým údajům na přístrojovém panelu a Head-Up Displeji. Stisknutím tlačítka M Mode může řidič rychle přepínat mezi jízdními režimy ROAD a SPORT. A dlouhým podržením tohoto tlačítka a následným rychlým potvrzením na centrálním displeji se v BMW M5 Competition aktivuje režim TRACK.

Pohonná jednotka pod kapotou má charakter závodních vysokootáčkových motorů, to znamená, že disponuje impozantní dynamikou a špičkovým nárůstem výkonu. BMW M5 svůj maximální výkon 441 kW/600 k generuje při 6000 1/min, BMW M5 Competition při stejných otáčkách poskytuje až 460 kW/625 k. Nejvyšší točivý moment této dvojice má hodnotu 750 Nm a nastupuje už v 1800 1/min; BMW M5 si tuto hodnotu udržuje až do 5600 1/min, zatímco BMW M5 Competition do 5860 1/min.

Bleskovější reakce

Projev motoru lze změnit stisknutím tlačítka ze základního módu EFFICIENT na SPORT nebo SPORT+, což vede k ještě bleskovějším reakcím motoru na sešlápnutí plynového pedálu. BMW M5 sprintuje z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, čím se posouvá do teritoria supersportovních automobilů. Ke zrychlení z 0 na 200 km/h potřebuje pouze 11,1 sekundy. BMW M5 Competition zvládne oba úkoly ještě o něco rychleji: 100 km/h proběhne za 3,3 sekundy, 200 km/h za 10,8 sekundy. Maximální rychlost činí 250 km/h, případně 305 km/h, pokud je součástí výbavy volitelný paket M Driver’s.

Dvojitý výfukový systém BMW M5 a M sportovní výfukový systém BMW M5 Competition, rovněž zdvojený a s elektronicky řízenými klapkami, produkují odpovídající zvukový doprovod. Ještě hutnější zvuk lze navodit stiskem tlačítka M Sound Control. Standardně dodávaná převodovka M Steptronic umožňuje mimořádně rychlé změny rychlostních stupňů a rychlé a precizní reakce na každé lehké sešlápnutí plynového pedálu. Kolébkový přepínač rychlosti řazení Drivelogic na voliči převodovky nabízí volbu tří režimů pro hospodárnou, sportovní nebo dynamicky intenzivní jízdu na okruhu. Pro manuální řazení rychlostních stupňů může řidič použít volič převodovky nebo páčky na volantu.