Elektromobily zdražují o něco víc, než spalovací auta

nabíjení, Škoda, Enyaq

Elektromobily měly podle mnohých příznivců tohoto pohonu postupně zlevňovat a cenou se přibližovat autům se spalovacími motory. Statistika jim ale zatím za pravdu nedává, a třeba v Německu je vývoj přesně opačný.

Vyšší cena elektromobilů je dána především cenou baterií. Cenový rozdíl mezi elektroauty a spalovacími verzemi se v poslední době dokonce zvětšuje. Podle studie trhu duisburgského Centra pro automobilový výzkum (CAR), kterou citoval německý Handelsblatt, elektromobily v posledních měsících výrazně podražily. Podle průzkumu se prohlubuje cenová propast mezi auty na baterie a konkurencí benzinových či naftových motorů.

Podle ceníkové ceny totiž stálo 15 nejoblíbenějších elektroaut v Německu v srpnu o 14,5 procenta více než o rok dříve. To odpovídá průměrnému zvýšení ceny o 5385 eur na vozidlo. Nejoblíbenějšími modely ve sledovaném období byly Tesla Model 3, Fiat 500 e a VW ID.3. Zdražily samozřejmě i nejprodávanější spalovací auta. Jejich ceníkové ceny v Německu ale vzrostly jen o 12,5 procenta, o 3531 eur za auto.

Experti předpokládají, že se cenová mezera v příštích letech ještě zvětší. Na vině jsou vyšší pořizovací náklady na polovodiče a suroviny, které jsou pro elektromobily potřeba ve větší míře.

Rostou ceny surovin

Vyšší růst cen elektromobilů než aut se spalovacími motory je vidět i na českém trhu. Komplexní data k dispozici nemáme a oslovené automobilky nám je z celkem pochopitelných důvodů nechtěly poskytnout. Máme proto data jen z náhodného vzorku. Že rozdíl v růstu cen je, ale potvrzuje Pavel Louda, majitel společnosti Louda Auto, která provozuje 31 autosalonů ve 13 městech. „Aktuální stav, kdy elektrická auta v průměru zdražují rychleji, než vozy na konvenční pohon, souvisí s momentálním růstem cen surovin, potřebných k výrobě baterií. Budoucnost elektromobility tím ale zřejmě nebude ohrožena.“

Zmíněný Volkswagen ID.3 se loni prodával ve variantě Pure od 888 900 Kč. Letos je ovšem k dispozici pouze jeden, ovšem jiný výbavový stupeň GO! S vyšší kapacitou baterie, a to za 1 228 900 Kč. Varianta se stejnou baterií stála loni 1 103 900 Kč. Škoda Enyaq iV 60 stála loni v létě 1 089 000, dnes 1 179 900 Kč, což představuje zdražení o 8,3 %. Lepší Enyaq iV 80x pak zdražil z loňských 1 319 900 Kč na letošních 1 404 900 Kč, tedy o 6,4 %. Škoda Kodiaq loni na jaře startovala na částce 799 900 Kč za verzi Ambition s benzinovým motorem 1.5 TSI s manuální převodovkou a pohonem předních kol, na podzim podražila na 863 900 Kč. Tuto cenu drží i dnes, zdražení tak bylo rovných 8 procent.

Vyšší cena, ale více výbavy

Škoda Octavia liftback s nejslabším tříválcem 1.0 TSI (81 kW/110 k) a manuální převodovkou zdražila před koncem letošního roku na 519 900 Kč z předchozích 493 900 Kč. S motorem 2.0 TDI 85 kW se cena zvedla na 569 900 Kč z předchozích 544 900. Tehdy šlo o plošné zdražení o 25 000 korun. A tyto ceny drží i v době uzávěrky tohoto článku, zdražení tak bylo 5,3, resp. 4,5 %.

Nárůst ceny u elektrického Enyaqu vysvětluje mluvčí značky Pavel Jína změnou výbavy. Přidané prvky svou ceníkovou cenou převyšují sumu, kterou zákazník zaplatí navíc. „V rámci cenového kroku byly do jednotlivých výbavových stupňů a variant modelové řady ENYAQ iV doplněny zákaznicky nejoblíbenější a nejvíce objednávané výbavové prvky. Patří mezi ně například navigace, asistenční systémy v paketu Asistovaná jízda, Family paket nebo příprava pro tažné zařízení. Snažíme se tímto krokem zároveň zjednodušovat komplexitu naší nabídky a předcházet tak prodlužování dodacích lhůt našich vozů,“ uvedl Pavel Jína.

Drivalia, MHC Mobility
Čtete také

Drivalia přebírá českou zákaznickou flotilu MHC Mobility

Drivalia Lease Czech Republic přebírá významnou část zákaznického portfolia společnosti MHC Mobility v České republice.

Podobně obecný byl i David Haidinger, mluvčí značek BMW a Mini v Česku. „K cenovým korekcím vozů BMW a MINI dochází průběžně a reflektují situaci na trhu. Velice často dojde ke zdražení například z důvodu změny komplexity a navýšení sériové výbavy. Zákazník sice zaplatí více, více toho ale také v konečném důsledku dostane. U PHEV a BEV vozů je naší snahou v rámci ČR udržet je na atraktivní cenové úrovni. A tak došlo k jejich úpravám jen minimálně. V obecné rovině dochází k úpravám cen všech modelů po nařízení centrálou pro celý svět, které je následně aplikováno s ohledem na situaci na daném trhu, lokálních prioritách nebo marketingových aktivitách.“

Ale třeba elektrické BMW iX3 stálo loni v červnu v základu 1 765 400 Kč, nyní už 1 792 700 Kč. Zdražilo tedy o 1,5 %. Vozy se spalovacím motorem u značky Hyundai v uplynulém roce zdražily o 3%. Elektrické modely se od tohoto čísla odchýlily podle mluvčího značky Davida Pavlíčka pouze minimálně.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES