Nejúspornější „chalupářská“ auta umí jezdit pod pět litrů na sto

Škoda Octavia, auto, AAA Auto

Paliva v Česku dál výrazně zdražují. Po zvýšení spotřební daně z nafty vyskočila cena o dvě koruny na litr za poslední týden, benzin přidal 60 haléřů a podle analytiků bude zdražování pokračovat. Která jsou ojetá nejúspornější auta s velkým kufrem?

Autocentrum AAA Auto se v nejnovějším přehledu zaměřilo na nejúspornější auta auta s velkým kufrem, ale nízkou spotřebou. Konkrétně vozy s minimálně 450litrovým kufrem a cenou do 350 tisíc korun v hotovosti. Co tedy doporučují?

1. Škoda Octavia III. generace

Český bestseller nemusí být ani v kombiverzi, i ta „krátká“ disponuje ohromujícími 600 litry pro zavazadla. Ideální úspornou motorizací jsou turbodiesely 2.0 TDI nebo 1.6 TDI, oba s výkonem 85 kW, jejichž kombinovaná spotřeba činí shodných 4,1 litru na sto km – a i v reálu se lze bez problémů vejít do pěti. Do hranice 350 tisíc korun jich v nabídce AAA Auto najdete aktuálně skoro 300 kusů.

Tip: Octavia 1.6 TDI 85 kW, r. v. 2018, najeto 130 tisíc km, druhý majitel, plná servisní historie a bohatá výbava (automatická klimatizace, vyhřívané sedačky, parkovací senzory). Cena 330 tisíc Kč.

Škoda Octavia, auto, AAA Auto

2. Hyundai i30 combi

Největší tuzemský konkurent škodovky také umí hodně úsporné motory – benzinové 1.0 T-GDI mají spotřebu 4,9 až 5,4 litru, turbodiesely 1.6 CRDi pak 3,9 až 4,5. A zavazadlový prostor spolkne bez problémů 602 litrů bagáže. Nabídka i30 v AAA Auto je také velmi bohatá: 114 kusů do stanovené cenové hranice, přičemž většina (88 ks) je benzinových.

Tip: Hyundai i30 combi 1.6 CRDi 100 kW s kombinovanou spotřebou 4,2 litru, r. v. 2018, s 95 tisíc km. Ve výbavě je i automatická převodovka, automatická klimatizace či ventilované sedačky. Auto je po druhém majiteli s plnou servisní historií, za 346 tisíc Kč.

Hyundai i30 kombi, auto, AAA Auto

3. Citroën Berlingo 

Prostorový rekordman se 675 litry v kufru, který má skvěle využitelné rovné stěny, disponuje úspornými naftovými motory 1.5 a 1.6 BlueHDI. S cenou do 350 tisíc korun lze dosáhnout spíše na starší 1.6, patnáctistovka by pak měla vyšší nájezd kilometrů. Výrobce uvádí spotřebu 4,3 litru, reálná spotřeba kolem pěti litrů je u tak velkého auta vynikající. A i když budete hodně „divočit“, do šesti litrů se vejdete. Dieselových berling najdete momentálně v AAA Auto 36, můžete také vybírat z pěti kusů sesterského Peugeotu Rifter a tří Opelů Combo.

Tip: Citroën Berlingo 1.6 BlueHDI 73 kW, r. v. 2016, najeto pouze 21 tisíc km, po prvním majiteli s doloženým servisem; tento kousek je dokonce sedmimístný.

Citroën Berlingo, auto, AAA Auto

4. Dacia Duster/Dokker

Duster ve výběru zastupuje vozy na LPG – kombinovaná spotřeba motoru 1.0 TCe 74 kW je sice 7,5 litru, ale při ceně plynu kolem 13 až 16 Kč je nutné ji vydělit minimálně dvěma – rázem jsme na necelých čtyřech litrech, a tedy na hodnotách nejúspornějších vozů. Duster je navíc ideální pro ty, kteří musejí na chalupu zdolávat horší nebo třeba rovnou polní cesty – v ceně do 350 tisíc Kč sice nedostanete pohon 4×4, ale velmi se hodí vyšší světlá výška 20 cm jako u leckterého offroadu. A kufr s přehledem plní náš limit, má 478 litrů. Dusterů na LPG najdete aktuálně v nabídce AAA Auto 14, ve čtyřech kusech pak autocentrum nabídne prostorné kombíky Dokker (kufr ohromných 800 litrů).

Náš tip: Dacia Duster 1.0 TCe 74 kW, r. v. 2020 (auto je tedy ještě v tovární pětileté záruce). Najeto 95 tisíc km, cena 339 tisíc Kč.

Dacia Duster, auto, AAA Auto

5. Toyota Auris Hybrid/Kia Niro Hybrid

Na závěr máme tip i pro ty, kdo chtějí jít s dobou a jezdit hybridním autem, jež je schopno zvládnout kratší úseky na elektřinu; úspora se projeví zejména ve městě. Přestože ceny hybridů příliš neklesají, občas se nějaký do hranice 350 tisíc korun objeví. Celkem se dá „full hybridů“ (neplést s pouhými mild hybridy) do 350 tisíc Kč koupit v AAA Auto hned 35, převážně to jsou krátké verze Toyoty Auris, jež se do našeho přehledu nevejde kvůli menšímu zavazadelníku. Velmi dobrým tipem je však hybridní verze Kie Niro se spotřebou 4,4 litru – i ty v nabídce autocentra do stanovené ceny najdeme, a to ve dvou kusech. Přestože to není kombík, hranici 450 litrů nákladu těsně překračuje.

Náš tip: Toyota Auris Hybrid 1.8+elektromotor (celkem 100 kW), kombinovaná spotřeba 4,3 l, kufr 600 litrů. Najeto 148 tisíc km, po prvním majiteli, s úplnou servisní historií. Cena 340 tisíc Kč.

Toyota Auris, auto, AAA Auto

Zdroj: AAA Auto