Elektromobily v ohrožení: rostou ceny surovin i náklady na provoz

nabíjecí stanice, ČEZ, elektromobil

Elektromobily jsou na vzestupu, resp. jejich prodej v Evropě stále roste. Společnost KPMG ale upozorňuje, že nárůst cen surovin pro výrobu baterií a cen elektřiny je vyšší než nárůst nákladů na pořízení a provoz spalovacích aut.

Zatímco vládní programy podpory pro elektromobily se snižují, pořizovací cena elektromobilů neklesá očekávaným tempem – a tím se snižuje potenciální poptávka po nich. Dotace na pořízení elektromobilů pro firmy skončily například od 1. září v Německu. Hned v prvním měsíci se tam registrace bateriových aut meziročně propadly o 28,6 % a prodeje Tesly klesly oproti loňskému září dokonce o 69,3 %. Samozřejmě je to logické – kdo chtěl elektromobil, koupil si ho do konce srpna, kdy byly registrace EV v Německu naopak rekordní. Ovšem zajímavé je, že v září meziročně neklesly celkové prodeje, ale pouze ty bateriových vozidel. Meziročně vzrostla poptávka hlavně po benzínových, ale částečně i po dieselových autech.

Vzhledem k současné realitě není překvapivé, že vedoucí pracovníci automobilového průmyslu mají výrazně nižší důvěru v budoucí prodeje elektromobilů. Šéfové světových automobilek se domnívají, že do roku 2030 bude podíl bateriových vozidel v Evropě činit 24 % z procenta prodejů nových vozidel. To je výrazný propad oproti náladě vyjádřené v roce 2021, jak vyplývá z průzkumu Global Automotive Executive Survey.

Elektromobily: Kde brát suroviny?

Automobilky i prodejci se snaží zlevnit elektromobily a uzavírají strategická partnerství se státy bohatými na suroviny, zejména v Jižní Americe, a s tamními firmami. Stále větší roli ve financování hraje i operativní leasing, který by měl mírnit rozdíly v pořizovacích cenách mezi elektrickými a spalovacími auty.

Rostoucí vliv operativního leasingu potvrzuje třeba Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval: „Ceny nových vozidel na trhu obecně stále rostou, a operativní leasing se tak stává stále důležitějším řešením, které zjednodušuje přístup k mobilitě (i čisté elektromobilitě) nejen firmám, ale i jednotlivcům. Díky operativnímu leasingu mají zákazníci možnost využívat vozidlo s pravidelným servisem a dalšími doprovodnými službami bez nutnosti velké počáteční investice a bez rizika spojeného s pozdějším prodejem.“ 

Zatím je to výhodnější

Pokud pomineme ekologickou stránku věci, je elektromobil obecně brán jako vůz s vyššími pořizovacími náklady, ale nižšími výdaji za servis a provoz než spalovací auto. Rostoucí ceny elektřiny to ale mohou změnit. Zejména firmy hledí často víc na celkové provozní náklady (TCO), které zahrnují komplet všechny výdaje, ne jen samotnou pořizovací cenu.

Provozní náklady po nákupu bateriových vozidel jsou ve většině zkoumaných evropských zemích zatím stejné nebo nižší než u vozidel se spalovacím motorem. A krize na Ukrajině spojená s obavami o dodávky ropy a plynu elektromobilům spíš nahrávaly.

Podle KPMG například náklady na energii tvoří 22 % nákladů na vlastnictví vozidla Volkswagen Golf, zatímco náklady na energii tvoří pouze 11 % nákladů na vlastnictví vozidla Volkswagen ID.3. Pokud by se tedy ceny pohonných hmot i elektřiny zvýšily o 50 procent, náklady na vlastnictví vozu Volkswagen ID.3 by se zvýšily o 6 procent, zatímco u vozu Volkswagen Golf by se zvýšily o 11 procent.

Náklady na nabíjení vzrostly

S rostoucími cenami elektřiny v Evropě však náklady na provoz nebo jízdu EV výrazně vzrostly a v několika případech se jízda EV stala dražší než u konvenčních vozidel. Například v roce 2019 stálo nabíjení středně velkého elektromobilu (s dojezdem 450 km) přibližně o 72 až 78 % méně při domácím nabíjení z běžné zásuvky a o 9 až 13 % méně při nabíjení z veřejné rychlonabíječky stejnosměrného proudu – ve srovnání se středně velkým benzinovým vozidlem. Nyní je rozdíl mezi cenami pohonných hmot a elektřiny výrazně menší.

Jaký bude vývoj cen elektřiny, jde těžko odhadovat, a hlavně je otázkou, jak se bude vyvíjet cena za veřejné dobíjení, protože stanice jsou drahé a málo vytížené, tudíž pro provozovatele nerentabilní. „Letos jsme fixované produkty zlevnili již počtvrté za sebou. Vývoj na burze sledujeme dál a reagujeme na něj podle možností,“ řekl nám mluvčí skupiny ČEZ Martin Schreier. „Zároveň nakupujeme pro zákazníky energie tak, abychom pro ně vždy měli zajištěný celý objem spotřeby na celý rok. Díky tomu jsme tak loni mohli držet ceny stabilní po celý rok. Elektromobilní sazba D27d tak měla ceny na úrovni VT 2 990 Kč za MWh / NT 2 840 Kč za MWh, i přes obrovské cenové výkyvy, kterých jsme byli svědky. U elektřiny jsme pro elektromobilní sazbu D27d nyní zlevnili tříletou fixaci na průměrnou cenu 3 990 kč/MWh bez DPH, což je o víc než 1 000 Kč pod cenovým stropem. U dvouleté fixace máme aktuálně nabídku o 16 % níž, než je cenový strop.“

Cenotvorba u veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily je ale poněkud odlišná, přestože základní tržní trendy samozřejmě reflektuje. „Naší snahou je do budoucna vyjít zákazníkům vstříc určitou změnou v cenících, tyto by ale měly výhodnějšími podmínkami spíše motivovat k vyšším odběrům,“ říká Martin Schreier. „Při stávajícím nastavení trhu je totiž dnes provoz dobíjecích stanic, natož pak jejich výstavba, v podstatě nevýdělečnou činností. Musíme přitom brát v úvahu cenu dobíjení, velkoobchodní cenu elektřiny, fixní poplatky za rezervovanou kapacitu a tempo růstu počet e-aut, které v ČR zaostává za rozvojem stanic. Dnes činí průměrná energetická vytíženost stanic v síti asi 1,5 % a v několika následujících letech bychom ji rádi zvedli přes 8 procent.“

Martin Šidlák, psáno pro IDNES